Når uhellet er ute

Både med mennesker og maskiner kan det oppstå fusk og problemer. Om man er ute på havet alene, kan dette raskt medføre en kritisk situasjon. Om man er heldig kan man selvsagt ved et motorhavari havne midt i skipsleia, og bli oppdaget uten for store problemer. Dette byr seg, om man er ute på Stadthavet, hvor det passerer mange fraktskip i løpet av et døgn. Likevel er det første forsvaret mot havari, å sørge for at alt er i orden og vedlikeholdt.

Selv om ikke alle ser dette like kritisk, er det også viktig å ta hånd om passasjerenes sikkerhet. Ofte, når man er ute på havrafting, vil man være ute med folk som ikke har mye erfaring med sjøen, og som ikke har nok kunnskap for å ta de riktige avgjørelsene. Om man er fører på en båt, er det viktigste, at folk er trygge. Man må derfor beholde kontroll på situasjonen, og på folkene man har med seg.big-sur-ocean-cove-725x544

Derfor er forberedelser viktige. Man bør alltid sørge for at folk har på seg riktige klær før de drar ut på havet. Underkjøling og fuktighet kan raskt ta knekken på folk. Når man er oppe i store hastigheter, hjelper det også at man har på en hjelm og at man beskytter seg – med tørr- eller våtdrakt.

Av det utstyret som man selv har med seg, kan det være lurt å pakke inn litt ekstra. Om man blir stående og drive, kan litt ekstra mat og vann være fornuftig å ha med. Man bør også ha med seg ekstra sambandsutstyr, slik at man kan kontakte redningstjenesten eller bekjente som kan komme ut for å taue en i land. Om dette ikke er nok, er det viktig å ha med seg lys, slik at man blir sett, og noen nødraketter, for å markere posisjonen.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *